Vizsgálataink két irányból indultak a címben jelzett téma felé: időrendben
haladva először a téridő-gráf, majd Velemér
irányából.
Jó fél évtizeddel ezelőtt egy képzőművészekből,
építészekből, művészettörténészekből és műszaki értelmiségiekből álló kis
munkaközösség elkezdett foglalkozni azzal a gondolattal, mi lenne, ha a
kultuszok térben, illetve időben kibontakozó csomópont-erõvonalrendszereit
egységes egészként az oszthatatlan téridő kontinuumban vizsgálnánk, és mint téridõ gráfokat próbálnánk leírni őket. Ismertük a
feladat megoldására irányult korábbi kísérleteket (hogy csak a legismertebb
neveket említsem, a francia A. Leroi Gouthan, az angol Norman Lockyer,
A. Thom, a német Rolf Müller, Marius Schneider, az amerikai Geral Hawkins, a szovjet L. F. Zsogin,
G. K. Vágner, B. A. Rübakov
stb.), s hamar tisztába jöttünk azzal is, hogy ilyen irányú vizsgálódásainkkal
nemigen számíthatunk népszerűségre egyetlen mai, "jegyzékbe vett"
szakterület képviselőinek körében sem. (Vö. M 1975/3., 45-47. o., továbbá
Művészettörténeti Értesítő 1976/2., 127-138. o.) Ez persze nem riasztott vissza
bennünket a vizsgálatok folytatásától.
Idestova annak is fél évtizede már, hogy hírt kaptunk róla:
a veleméri kora gótikus templom festészeti programját az eddigiektől némileg
eltérő szempontok szerint dolgozta fel a templom tudós plébánosa, Kovács
József. A több mint kétszáz gépelt oldalnyi terjedelmű kézirat (részleteit a
Művészet 1977/3. száma közölte, a 14-19. oldalakon) a templom festészeti
díszítésének a tér három dimenziójában kirajzolódó csomópontjait szembesíti az
ábrázolt szentek, illetve túlvilági lények ("égiek") naptári
ünnepeinek és "hóráinak" az idő negyedik
dimenziójában kirajzolódó csomópontrendszerével, és a két gráf
(csomópont-erővonalrendszer) között érdekes megfeleléseket mutat ki. Egyetlen
példa: Szent Anna napja (1377. november 19.), azaz a "húsvét gyökere"
és a húsvét napja (1378. április 18. - a templom felszentelésének évére
vonatkoztatva) között pontosan középen helyezkedik el az egyházi évben a Purificatio (más néven Gyertyaszentelő vagy Mária
tisztulása, 1378. február 2.) ünnepe. A veleméri templom térszerkezetébe ez az
időbeli összefüggés úgy rajzolódik át, hogy a diadalív déli tövén elhelyezkedő Mettercia (Szent Anna harmadmagával) képtől és a diadalív
északi tövén megjelenõ Kálváriától egyenlõ távolságra, a szembe esõ
nyugati bejárati ajtó fölé a Purificatio képjele, a
pelikán került. (Võ. M 1977/3 19. o.)
Azt hiszem, e helyütt nyugodtan eltekinthetek mindazon
szakirodalmi passzusok ismertetésétől, amelyekben ilyenfajta megfelelésekre
direkt vagy indirekt utalás történik. Annyit azonban meg kell jegyeznem, hogy
az általam-általunk eddig elért szakmunkák kivétel nélkül szimbolikus, azaz
pusztán megegyezésszerű megfeleltetések elvén alapuló, közvetlenül azonban
visszaigazolhatatlan kapcsolódást tételeztek fel az általuk vizsgált
kultuszhelyek belsõ
csomópont-erővonalrendszere és a velük kapcsolatba hozott liturgikus, illetve
bibliai és szenttörténeti eseménysorok között.
1976 tavaszán, az említett
publikáció (M 1977/3., 14-19. o.) előkészítése során elérkezettnek láttuk az
időt arra, hogy a két irányból elindult vizsgálódássort összekapcsoljuk, és
próbaméréseket végezzünk annak felderítésére, vajon a jelzett kétféle (térben,
illetve időben kirajzolódó) csomópont-erővonalrendszer direkt módon is
kapcsolatba hozható-e egymással s ha igen, mi módon? Addigra már világos volt számunkra,
hogy az idő dimenzió sem an und für sich ("önmagában és önmagáért") értelmezésben
kell, hogy szerepeljen ebben a gondolatmenetben, hanem úgy ahogyan a vizsgált
összefüggésrendszer születésének ill. rendeltetésszerű funkcionálásának
korábban szerepelt, azaz "égiek" viselkedésének egyik lehetséges
dimenziójaként, az objektív vizsgálhatóság határai közé szűkítve a kérdést: a
fényes égitestek mozgásának közegeként.
Márpedig, ha ilyenként
vizsgáljuk, akkor az idődimenzió bármikor nehézségek nélkül - és hozzá
látványosan! - átfordítható a tér mindhárom dimenziójába, csak annyi feltételt
kell biztosítanunk, hogy az "átfordítás" helyszínén a sötétség mindenkor jól elváljék a
világosságtól (más szóval a sötétkamra elvet kell alkalmaznunk), továbbá,
hogy a folyamat viszonylag kisszámú
megfigyelő (ideális esetben egyetlen személy) számára viszonylag kis területről (ideális esetben
egyetlen pontról) viszonylag kevés
helyváltoztatással (ideális esetben időegység alatt végzett egyetlen teljes
körbefordulással) valamennyi lényeges
mozzanatában áttekinthető legyen.
És ezzel egyszersmint
alapokon definiáltuk minden idők és helyek elemi kultuszterét ill.
kultuszcselekményét. Legalábbis számunkra ez a feltételezés kézenfekvőnek tűnt,
és az a tény, hogy a hazai és mintául szolgáló külföldi szakirodalom, eddig nem
dolgozott ki ill. nem igazol még ilyenfajta hipotézist semmiképpen sem
riaszthatott vissza bennünket attól, hogy megkíséreljünk a végére járni.
Az "égiek"
mozgásának közérdekűen fontos pontjaira (a "pont" itt térben is,
időben is értendő, és mindkettőben egyformán sarkalatos fontosságú kell hogy
legyen!) tájolt templom belsejében, ha ez a templom sötétkamraelven működik,
illetve működtethető, összefüggő égi eseménysorok "skálájául", szemléletes
visszaigazolójául leginkább az északi fal belső felülete kínálkozik, minthogy a
vele szemben levő déli nyílásrendszeren keresztül elvben az év minden napján
jut be fény a templombelsőbe, s az - ha megfelelően szűk, megfelelően
profilozott és megfelelő szűrő, egyben fókuszáló természetű fényáteresztő
közeggel kitöltött ablakon át vetül be-az éven belüli helyzettől függően kisebb
vagy nagyobb távon "gyalogol" végig az északi fal összefüggő
képsorán, rendre kiemelve a sötétből (életre keltve, megszólaltatva) a falkép
(dombormű, kárpit stb.) megfelelő elemeit, élő vagy élettelen szereplőit,
kit-kit a maga idejében.
Ez így rendben is volna -
elvben. Van azonban egy apró bökkenője a szépen kidolgozott gondolatmenetnek.
Az ti., hogy a Nap, látszólagos égi útját járván a horizont fölött, mire a déli
oldalra ér, már olyan magasan jár, hogy a déli ablakokon át bevetülő fénye nem
érheti el a szemközti falfelületet, hanem egyenesen a padlóra tűz le. (Más
kérdés, hogy ezt az "utat" is számon lehet tartani a padlózat mintáinak,
jelenetes vagy "dekoratív" ábrahalmazainak megfelelő elrendezésével,
s erre is bőségesen találunk példát a különböző korok és kultúrák ilyen
természetű művészeti hagyatékában!) Hogyan kerül a fénysugár mégis az északi
fal képsorára? Természetesen "tükör által homályosan" - hogy Ingmar Bergmant s rajta keresztül Pál apostolt idézzük. De vajon
adódik-e, s ha igen, hol és miként, alkalmas tükröző felület a templom
belsejében, amely az év minden napján és a nap minden órájában, külön be-,
illetve átállítások nélkül is oda és csakis oda veri a fényt, ahová annak az
előre kiszámított rend szerint éppen verődnie kell?
Innentől érdemes ismét
felvenni a kutatás valóságos történetének fonalát. 1976 március végének egyik
napfényes napján sorra jártuk a magunkkal hozott tükörrel a veleméri
templombelső valamennyi gyanúba fogható pontját, kérdésünkre azonban nem
találtunk megnyugtató választ. És ekkor, mint az ilyenfajta kutatások során már
annyiszor, ismét a véletlen segített. A kudarcon elkedvetlenedve már átálltunk gépeinkkel
a "hagyományos" műtárgyfotózásra, s mert ebben a műveletben csak
akadályozott volna a tükör, egy hirtelen mozdulattal felcsaptam magam mögé-
hova is? Ahol üres hely volt, az egyik déli ablak rézsűjére. És ebben a
pillanatban az északi oldal velünk szemben lévő egyik legexponáltabb pontján
(éppen kameránk látómezejében) megjelent a várva várt fényfolt. Igen, amire a
legkevésbé gondoltunk, a rézsű volt a keresett tükröző felület (mint később a
felvételek előhívása után kiderült) a tükör nélkül is bekövetkezett volna a
"megvilágosodás" csak a mi szemünk számára már érzékelhetetlen módon,
mivel a templom legutóbbi felújításakor éppen az egyöntetű megvilágítás
érdekében - sárga drótüveg került az ablakokba, amelyen át a fény teljesen
szétszórva jut át a fény a templom belsőbe, így csak a mi felfogó
apparátusunknál érzékenyebb fotó emulzió mutathatta ki a tónuskülönbséget a
közvetlenül megvilágított ill. a megvilágítatlan freskó részletek között)
Utólag alaposan átgondolva a dolgokat egészen magától értetődőnek tűnt ez
a megoldás. Hiszen a rézsű csak a külső oldalon vezethet le csapadékot, belül
ilyen szerepkör nem indokolja meglétét. Márpedig indokolatlanul ezt alaposan
megtanultuk korábbi vizsgálódásaink során - a szóban forgó kultúra még nem
alkalmazott építészeti elemeket...
Alig néhány másodpercre rá, hogy az első fényfoltot
megpillantottuk a falon, már odébb rögzítette a kameránk (ezúttal éppel a
betlehemi csillagot találta telibe), s aztán vonult-vonult tovább, a maga
rendelt útján, sorra megvilágosítván az útjába eső képelemeket és
felvilágosítván bennünket nem múló érvénnyel, mert nem halványuló élmény
kapcsán-arról, hogy mozgó univerzumban élünk, s ebben kell megtalálnunk
pillanatról pillanatra a helyünket, szerepünket.
A veleméri templom ablakai kívülről
– a
„szabálytalan külső profiloknak a fény terelésében jut szerep
A működés
alapelvének ismeretében célszerűnek látszott most már alaposabban utánanézni,
mi is történik a "sötétkamrában" a fenti értelemben vett kis
feltételezett csomópontjain - mondjuk a nyári napfordulón. Vajon a
négydimenziós kontinuum időtengelyén mutatkozó csomópont átvetítődik-e
valamilyen módon (s feltételezésünk értelmében ez a valamilyen mód most már
közelebbről a napfénymozgások valamilyen módját kellett hogy jelentse!) a
veleméri templom háromdimenziós terébe? Az időtengelyen képződött maximum (mint
ismeretes, ekkor a leghosszabb a nap és legrövidebb az éjszaka)
visszajelződik-e valahol a templombelsőben mint a tér három dimenziójának
valamelyikében, esetleg mind a háromban egyidejűleg mutatkozó maximum?
Nos, minek szaporítsam a szót? A dokumentáció egyértelműen
jelzi, miként jelenik meg az év leghosszabb napján, röviddel napfelkelte után
(hogy napfelkeltekor mit tesz a nap, àzt az "alkalmasan"
megválasztott ablaküveg jóvoltából nem állt módunkban megfigyelni) a
környezetétől jól felismerhetően elváló fényfolt a szentélyablakkal szemközti
nyugati fal déli sarkában, fényre hozván a Mária köpenye alatt oltalmat kereső
bűnösöket, hogyan vonul azután tovább lépésről lépésre északnak és egyidejűleg
lefelé, amint a nap mind feljebb és feljebb hág a maga égi útján, dél felé
(kétféle értelemben is!), amíg csak... De ekkor már észbe kaptunk, és sürgősen eltávolítottuk
a templom tengelyéből a padokat. A fényfolt szállt lejjebb és lejjebb, miközben
nőttön-nőtt, és egyszer csak elérte a függőleges nyugati falsík és a vízszintes
padlósík találkozásának vonalát - és ott állt a küszöbön. A fény végigömlött a
templomtéren. Kijelölte az épület tengelyét és mindjárt e tengely hosszát is.
Ennél tovább nem hatolhat a fény, lévén ez a leghosszabb nap az évben, nem
lépheti át a küszöböt, nem szökhet ki a sötétkamrából. Maximum képződött tehát
a térben is, s ezáltal megfellebbezhetetlenül visszaigazolódott, hogy a
kultusztér ezúttal valóban egyetlen, oszthatatlan téridő kontuumban
funkcionál, annak mozdulásait transzformálja emberi léptékre, teszi személyesen
is átélhetővé a benne-általa tágabb körben (térben és időben egyaránt tágabb
keretek közt!) tájékozódni vágyó ember számára.
Itt tartottunk 1977
derekán. Az őszi napéjegyenlőség napja szervezési nehézségek miatt
kihasználatlanul múlt el. A téli napfordulón is hiába vonultunk le, egész nap
reménytelenül borult volt az idő. (Ez a körülmény, mint említettük, csak a
szerencsétlenül megválasztott ablaküveg miatt okoz nehézséget a
megfigyelésben!) Végre ez írás leadásának határidejével csaknem egybeesve
került sor az első alaposabb ellenőrző megfigyelésre 1978. március 18-án, majd
április 4-5-én, a tavaszi napéjegyenlőség körüli időszakban. (Nem panaszképpen
mondom, de mindvégig szinte lopva, munkaszüneti napokon kellett folytatnunk a
munkát, és természetesen a
saját kontónkra. És természetesen támadások kereszttüzében. Még mindig nem
sikerült ugyanis valószínűsítenünk, hogy az ilyenfajta vizsgálódásokat egy
jelenkori művészettel foglalkozó folyóirat munkatársa hivatalos
elfoglaltságként, munkaidejében is végezheti. És még csak védekezni sem tudunk
az ilyenfajta óvásokkal szemben, hiszen magunk is belátjuk: ezt a munkát nem
nekünk, nem ilyen körülmények között, nem ilyen műszerezettséggel és nem
vasárnapi passzióként kellene elvégeznünk. De várhatunk-e vajon addig, míg erre
a felismerésre mások is eljutnak?)
A napforduló napjárása a templom hosszméretét jelölte ki,
azaz adott szentélyablak-méretekkel és -magassággal számítva e nyílás és a
bejárati ajtó küszöbe közötti távolságot. Most a napéjegyenlőség napján
megfigyelt fényfoltmozgás - ezúttal a déli oldal
legnyugatibb ablakán át beeső fény mozgásáról van szó - a küszöb abszolút
méreteit határozta meg. Így a küszöb egyfajta alapmértékegységgé vált a tér
három dimenziójában, e mértékegység
hitelesítése viszont a negyedik dimenzióban, az időben zajlik-e, annak alapvető
jelentőségű, mértékadó csomópontjain. Legalábbis eddigi megfigyeléseink szerint
a sarkalatos négy időpont közül kettőn, a nyári napfordulón és a tavaszi
napéjegyenlőség idején egészen bizonyosan.
Már az
első, 1976 tavaszán készült felvételek elemzése során felmerült a gyanú, hogy
az északi falon sorakozó jelenetek nem csupán lineárisan kapcsolódnak
egymáshoz, hanem az egyes jelenetrészek között valami egyéb összefüggésnek is
kell lennie. Mindenesetre érdemes volt fontolóra venni, hogy a konvención kívül
vajon mi indokolhatja az eddigi szakirodalomban egyöntetűen hangot kapott azon
feltételezést, amely szerint a folyamatos, azaz belső keretosztást nélkülöző
képsort balról számítva a Madonnáig bezárólag egyetlen, összefüggő egységnek
(Háromkirályok imádása), míg a Madonna trónja mögött álló, egyébként az előbbi
jelenet szereplőivel minden tekintetben azonos kezelésmódot mutató két alakot
(az apróbb mellékalakokkal együtt) külön-külön is önálló, egymástól és a
Háromkirályok jelenettől egyaránt független egységeknek kell tekintenünk.
Sokkal kézenfekvőbbnek látszott feltételezni, hogy az északi festett falfelület
nyugati végétől a keletiig, a diadalív indításáig egyetlen megbonthatatlan
egészet képez, amelyen belül nem annyira a ránk
örökített szövegsémákkal összevetve, mint inkább az esetről esetre egyidejűleg
megvilágosodó képfelületeket "összeolvasva" találhatjuk meg azokat a
belső összefüggéseket, amelyek a voltaképpeni, az egykori alkotótól
tudomásunkra hozni szándékozott tanulságokat felfedhetik előttünk. A képi
közlésnek ezek a "rejtett dimenziói", amelyekről mind ez ideig
(tudomásunk szerint) egyáltalán nem esett szó a szakirodalomban, innentől
természetesen intenzíven foglalkoztatni kezdték a fantáziánkat.
Mindenekelőtt keresni
kezdtük a direkt összecsengéseket a képfelület azon két része között, amelyek a
hagyományos tagolás szerint egymással nem állhattak szerves kapcsolatban.
Pontosabban szólva nem is kellett keresgélnünk az ilyenfajta kapcsolódásokat,
egyszerűen nem kellett többé kötelezőnek tartanunk eltitkolni (s még külön
szégyenkezni is emiatt), hogy már korábban is észrevettük őket. Például azt,
hogy a bal szélső lovas és a jobb szélén álló Szent Miklós püspök-egyugyanazon
arc, fiatal, illetve öreg változatban! És ha még egy kicsit tovább nézelődünk a
szereplők között, hamar megtaláljuk ennek az arcnak a harmadik
"kiadását" is, a csillagtól balra álló, körszakállas, kezében kucsmát
szorongató alak vállán. Bár ez esetben a hasonlóság a restaurálás "jóvoltából"
csaknem teljesen elsikkadt, a közeli felvételen jól megfigyelhető, hogy a
széles, lepényszerűen szétterülő, kissé homorú arc, amelyet szférikus homlok
koronáz, tökéletes megfelelője a két szélső figuráénak, s az is, hogy a
restaurálás során beléje került új szemek nem töltik ki eredeti gödrüket,
indokolatlanul kicsire sikerültek és túlságosan közel is kerültek egymáshoz.
Szemmel látható a restaurátor törekvése, hogy ezekkel az apró
"kiigazításokkal" méretben és jellegben közelebb hozza ezt a figurát
a tőle balra eső két szolgához, s ezzel egyidejűleg kirekessze a főszereplők, a
három király, Mária, László és Miklós egy fokozattal nagyobb méretű (mert
jelentősebb) figuráinak sorából. Pedig ennek a szereplőnek, eredeti
fejalkatából, méreteiből, elhelyezéséből és a rá osztott szerepből
következtethetően nem a szolgák között van a helye, még akkor sem, ha baljával
a legidősebb, térdeplő király lovának kantárát fogja, hanem az
"égiek" rendjében, azoknak méltó társaként, mint a háttérbe húzódó
szerény házigazda, a Mária-gyermek együttes szükségszerű kiegészítője a
jelenetben: Szent József.
Ha a szélekről
egy-egy figurával befelé számolunk, ismét feltűnő rokonságra ismerhetünk a
második lovas, illetve Szent László álló alakja között. (A restaurálás ez esetben
is szemmel láthatólag a hasonlóság jelentős csökkenését eredményezte, bár nem
tudta azt teljesen felszámolni.) A fiziognómiai jellegzetességek, továbbá a
haj- és szakállviselet lényegi azonossága mellett a ruházat elemei is ezt a
benyomásunkat erősítik meg, sőt az a - már előbbi példánknál is megfigyelhető
jelenség is, hogy ezek a "rokon" arcok következetesen azonos irányba
néznek. Még akkor is, ha- mint második királyunk esetében -ez az irány éppen
ellentétes a szereplőnek a cselekmény folyamatából következő haladási
irányával.
Ez utóbbi rokonság, amelyet Szent László és a második király
alakja között felfedezni vélünk, egy további, a maga nemében külön is érdekes
összefüggésre hívhatja fel a figyelmünket. Nevezetesen arra, hogy a gyermek
Jézus látására érkező bibliai három szent király alakja ezúttal tökéletesen,
mondhatni hézagmentesen
"fedésbe került" egy másik híres Háromkirályok-együttessel: az ún.
"magyar három szent király" középkori fal- és táblaképfestészetünkben
nemritkán feltűnő csoportjával. Nincs mit csodálkoznunk ezen. A veleméri
falképek készülésének kora: Nagy Lajos uralkodásának utolsó évtizede. A magyar
szent királyok, közülük is különösen Szent László tiszteletének fénykora ez.
Nagyjából ugyanez idő tájt kerülnek felállításra Nagyváradon a Janus Pannoniustól is megénekelt "gyalogos"
királyszobrok (Imre, István, László álló alakjai), s külön még a lovas Szent
Lászlóé, valamennyi a Kolozsvári testvérpár alkotása. S hogy a bibliai három
szent királlyal való "összetévesztés" ez utóbbiak esetében sem maradt
el, arról nem kisebb személyiségtől értesülünk, mint Szenczi
Molnár Alberttől, aki az 1600-as években még saját szemével láthatta a
szobrokat, és hallhatta a váradi köznép "csacska
meséit", amelyekben - Szőcs István kolozsvári
író és művelődéstörténész szíves közlése szerint - a három bibliai szent
királyként
szerepeltek ezek a hazai történelmünkből ismerős alakok. Akárhogyan vélekedjünk
is ezekről a dolgokról, lehetetlen észre nem vennünk hogy a veleméri három
király balról jobbra haladva-sokkal feltűnőbb módon
kínálja fel az azonosítás lehetőségét Szent Imrével, Szent Lászlóval, illetve
Szent Istvánnal, mintsem a bibliai történet utólag névvel és egyéni
jellegzetességekkel felruházott "klasszikus" szereplőivel, Melchior – Menyhérttel , Baltazár – Boldizsárral (a szerecsennel), illetve Casparus – Gáspárral.
Ha most már mindezek
tudatában újra szemügyre vesszük a teljes északi falképvonulatot,
egyszerre egy újabb dimenzióban, az erkölcsi értékek szintjén is
visszaigazolást nyer a puszta külalaki hasonlóságok alapján fentebb felvázolt
kapcsolatrendszer megléte, illetve éppilyen léte. Mi köti össze a legifjabb
királyt a Madonna trónszéke mellett statisztáló Szent Józseffel, illetve Szent
Miklós püspökkel, a fejalkat feltűnő hasonlóságán túl, és azt mintegy visszahatólag indokolóan is? Gondoljuk csak végig, milyen
jellegzetes erénye révén lett szent az Árpád-házból származó, fiatalon elhunyt
Imre herceg. Egyetlen erénye, a szüzesség révén. Hát Szent József? Két
vonatkozásban is ismét a szüzesség révén: egyrészt annak jutalmaképp, hogy
magamagát megtartóztatta az istenfiúval várandós istenanyától, másrészt azért,
mert szűzen maradását várandós állapota ellenére is elismerte, magától őt
emiatt el nem
taszította. Van-e más, ezzel összemérhető erénye? Tudtommal nincs. És Szent
Miklós? Eltekintve attól, hogy püspök (és ez a tény ornátusával hangsúlyosan
jelölődik), vagyis a világi hívságoktól, köztük mindenekelőtt a férfivágytól
megtisztult, rendkívülisége esetünkben éppen azzal a tettével illusztráltatik,
amelynek során kegyes adományával három szüzet, kik a szegénység szorításában
már-már testüket kényszerültek áruba bocsátani, megtartott a szüzesség útján.
Szent Miklósnak nem ez a leglátványosabb, még csak nem is a leggyakrabban
ábrázolt legendás tette. Hogy itt és most éppen ezzel szerepel, annak oka
feltehetőleg éppen az, hogy ezúttal a szüzesség mozzanata révén kapcsolódik
bele a veleméri - ezúttal erkölcsi szinten tetten ért téridő-gráfba, annak
egyik térben is, időben is megfogható gráfpontjaként.
Hát a két "Szent László"? A szerepek
kölcsönös megfelelése ezúttal még feltűnőbb. Mindkét esetben a Iovagi erényekkel ékes, meglett férfi ideáltípusával állunk
szemben. Végül ha a harmadik király, a térdeplő és a feje felett elhelyezett
írásszalag közlése nyomán Gáspárral azonosítható, ősz szakállú aggastyán
alakját, tartását, különösen pedig a Madonnához való viszonyát vizsgáljuk,
aligha kerülheti el a figyelmünket a szinte mulatságosan szó szerinti
egybevágás a mi Szent István királyunk legnépszerűbb képi megjelenítésével:
azzal a jelenettípussal, amelyben az ősz szakállú aggastyán térden állva
felajánlja Magyarország Patrónájának a szent koronát. És a korona? -
kérdezhetik, akik csak reprodukcióból ismerik a művet. Hol az azonosítás perdöntő
bizonyítéka? Nos, mint már annyiszor ebben a rövid gondolatmenetben, itt is a
restaurálásra kell hárítanunk a felelősséget a tárgy eltűnéséért. A
részletfelvételen még jól láthatók a nyomai, maga a korona azonban - s vele a
jelzett kapcsolat felismerésének lehetősége valamelyik korábbi
"helyreállítás" során szinte a felismerhetetlenségig lepusztult a
képről.
Folytathatnánk még a mű "rejtett dimenzióinak"
feltárását ki tudja, milyen mélységekig. Hely és alkalom hiányában azonban ezt
szerencsésebb sorsú kutatótársainkra kell bíznunk, alighanem végérvényesen.
Álljon itt befejezésül legalább az eddig felismert és leírt kapcsolódások
összesített folyamatábrája, néhány további kapcsolatjelzéssel, hátha
reménységünk szerint - kiindulópontul szolgál majd további, még mélyebbre
hatoló, még tágabb érvényességi körű összefüggések feltárására irányuló
kutatásoknak.'
A veleméri templom északi falképciklusának csomópont-erővonalrendszere,
Egy lehetséges jelentésréteg kibontása:
két teljes Vénusz-ciklus
(összesen 1167 nap, azaz kb 3,2 napév) és a téli napfordulón bekövetkező
fényújjászületés összesített folyamatábrája további, egyelőre nem azonosított
(feltehetően ugyancsak „égiekre”, azaz égitestekre vonatkoztatható)
mozgásképletekkel
Tegyük
föl újra a kérdést, hiszen nekünk is újra meg újra felteszik, illetékesek és
illetéktelenek egyaránt: mi indokolja - s indokolhatja-e hát bármi is? - hogy
egy mai művészettel foglalkozó folyóirat hasábjain ennyire hosszasan időzzünk
el egy ilyen "korszerűtlennek" látszó témánál? Válaszul közhelyekre
hivatkozhatnánk. Például arra, hogy a múlt irányában tájékozatlan ember a jövő
felé sem tud biztonságosan tájékozódni. Vagy praktikus szempontokra: hogy amíg
az ilyenfajta képi összefüggések feltáratlanul maradnak, addig védtelenül ki
vagyunk szolgáltatva a fentiekhez hasonló félreigazítások, önkényes
"helyreállítások" nagyon is reális és mindennapos veszélyének.
Amelyek által - hogyan is fogalmazzam finoman? - nemcsak, sőt nem is elsősorban
a múlt károsodik. Mégsem ezekre hivatkozom. hanem arra az élményre, amelyben
1976 tavaszán volt részem, amikor először ragyogott fel bámuló szemeim előtt a
veleméri falképsor egyik figurájának arca a hozzája
vendégségbe érkező fényben, hogy azután, néhány röpke másodperc múltán, a
kedves vendég távoztával, fokról fokra kihunyjon és ismét alámerüljön a
sötétség, a nemlét birodalmába.
Kétségbevonhatatlan tény: ma igen sok tekintetben
sokszorosan többet tudunk több adattal rendelkezünk - a világmindenségről, mint
veleméri templomépítő-díszítő elődünk. De vajon képesek vagyunk-e ezt a
mérhetetlenül megnőtt tudásanyagot ugyanolyan élményszerűen továbbítani is
nemzedékről nemzedékre, mint ahogyan õ tette - a maga kevesebbjével? Egy
előnye mindenesetre egészen bizonyosan volt velünk szemben. Hibátlanul tudott
közlekedni a négy dimenziós kontinuumban, és értelmes közléseket tudott adni belőle-róla-általa. Tudjuk mi ezt ma? És ne lenne
szükségünk rá? Hogyan várhatjuk hát, hogy teljes intenzitással átélt személyes
élményeink során rögződjenek belénk mai világképünknek olyan alapfogalmai, mint
a tömeg és az energia egyenértékűsége, a bizonytalansági reláció, az út és az
idő kölcsönviszonya vagy a rettegett érettségi tétel - a fény kettős
természete. Amely utóbbi fogalom olyan megragadó erővel nyilatkozott meg
számunkra ott és akkor, 1976 tavaszán, a veleméri "sötétkamrában"...
A kézirat lezárása után nyílt alkalmam
végigolvasni Kovács József újabb tanulmányát, melynek címe: A veleméri
Szentháromság-templom -különlenyomat A 200 éves szombathelyi egyházmegye
emlékkönyve című kiadványból, Szombathely 1976. Érdemes idézni belőle két rövid
részletet, mert ez további konkrét tartalommal tölthetik meg a mi, jobbára csak
általánosságban megragadott csomópont erővonalrendszerünk némely részletét.
"A veleméri Szent László-kép tagadhatatlanul
Vénusz-képlet. Minthogy pedig az északi falnak kelet felé húzódó szakaszán
található ez a kép, azért "szép planétát, mely szeretni biztat" a stella mattina, a
hajnalcsillag szerepében mutatja be, mint amely "mosolyba bonja
Keletet" (vö.: Dante, Purg, 1., 19.). A Vénusz
ugyanis legközelebb jár a Naphoz, egyik esztendőben előtte jár, ilyenkor
Lucifernek, fényt-hordozónak, vagyis hajnalcsillagnak nevezik, a másik
esztendőben pedig követi a Napot, és ilyenkor Hesperus,
vagyis estcsillag a neve. Amelyik esztendőben a Vénusz hajnalcsillag, abban az
esztendőben a Marsnak az ikonizációja-a Szent Márton
kép - a veleméri templomban a nyugati fal délnyugati szakaszán, tehát az
"est"-ben található, az északi fal északkeleti végén található Szent
László-kép a hajnalcsillagnak a képjele. Minden bizonnyal ez a szemlélet hatott
a himnuszköltőre, aki így énekelt Szent László királyról:
Idvezlégy kegyelmes Szent László kerály!
Magyarországnak édes oltalma,
Szent kerályok közt drágalátos gyöngy,
Csillagok közt fényességes csillag...
(I.m. 528-29. o.)
Ha a
László-képet az Epiphania kompozícióban a Vénusz
bolygó képjelének tekintjük, akkor az itt szereplő Miklós-képet pedig a Merkur
bolygó jelképének kell tekintenünk. Hárman versenghetnek ugyanis a
hajnalcsillag szerepéért, a Mars, a Vénusz és közben-közben a Merkur is. A
hajnalcsillag a győztes. Ha a Mars esti csillag, akkor a Vénusz reggeli
csillag, illetőleg fordítva. Ám a Merkur is feltűnhet az égen a hajnal előtti
szürkületben, és ez akkor történik meg, amikor növekszik, tehát újulása után.
Ilyenkor fordul elő az a helyzet, hogy a Vénusszal együtt tölti be a
hajnalcsillag szerepet. Sőt, meg is előzheti a Vénuszt, ebben az esetben a
Merkur magának követeli a hajnalcsillag nevet. Aveleméri
Epiphania-freskó Szent Miklósa is véleményem szerint-
ilyen esetet rögzít." (I.m. 532-533. o.)
Nem ennek az írásnak a feladata, hogy vitába szálljon az
idézet egyik-másik csillagászati szempontból nem éppen szerencsésnek tűnő -
megfogalmazásával. Annyi azonban bizonyosnak látszik, hogy a Kovács József
által javasolt konkretizálás jó nyomon halad. Ugyanakkor az is, hogy a további
jelentésrétegek felfedése, illetve az eddigiek pontosítása csakis úgy
képzelhető el, ha egységes téridő-gráfként kezeljük a falképegyüttest.
Itt kell megjegyeznem még, hogy Kovács József megfigyelése
szerint (melyek műszeres ellenőrzését fentebb említett okokból egyelőre nem
tudtuk elvégezni) a téli napforduló hajnalán a szentély délkeleti ablakán át
besütő napsugarak a Madonna ölében ülő gyermek Jézust világítják meg.
Forrás:
Pap Gábor: „A bölcsesség
házat épít magának” – A veleméri templom falképei
Mag hó alatt – Télutón c.
kötetből